Naše aktivity odpočinkové i pracovní

Středa 13.12.2017

Poslední klubové posezení v roce 2017

V klubovně nám Irenka s Alenkou uvařily svařáček, udělaly tousty, někdo si dal kafíčko nebo čaj a snědli jsme všechno co bylo. Ještě jsme pokecali a někteří začali odcházet dřív na náměstí, kde byli Karlováci a ostatní odcházeli na 18. hodinu na náměstí zpívat s celým Českem koledy. Celá naše skupina zpívala z plných plic.

Holky stihly ještě punč na náměstí a přesunuly jsme se do divadla, do malého sálu, kde byla zajímavá přednáška pana Rapušáka, předsedy Klubu Za starý Bruntál. Prošli jsme společně některé sklepy domů kolem náměstí, zatím jen virtuálně. Sál byl zaplněný, všichni odcházeli s tajemným pohledem. Že by někdo šel do podzemí???

Ještě nás předseda KZB pozval na Štěpánskou procházku a Novoroční výstup na Uhlířský vrch. Takže kdo bude mít zájem, s odvahou do toho!

Pondělí 11.12.2017

Muzeum pro seniory - Koberce

Dnešní návštěva na zámku byla v letošním roce poslední. Vyslechli jsme si přednášku paní Mezerové na téma Koberce, tedy koberce orientální a všichni obdrželi publikaci s fotografiemi koberců ze sbírek Muzea v Bruntále.

Pak jsme se pustili do vánočního tvoření. Veškerý materiál nám nachystala paní Lesáková včetně ukázky, jak by přáníčko mohlo vypadat. Dali jsme se do stříhání, lepení a cosi jsme vytvořili. Však posuďte sami.  Něco si dotvoříme ještě doma a můžeme ručně vyrobené přáníčko někomu poslat a vánoce mohou začít.

Středa 6.12.2017

Klinická výživa

Z Opavy za námi přijela paní Mikulincová a probrala s námi přípravky klinické výživy. Tato výživa doplňuje stravu a je určena nejen nemocným (onkologie, diabetes, ledvinové problémy, onemocnění jater, žlučníku, slinivky a dalších), ale také seniorům na posílení imunity, při nechutenství, nedostatečném příjmu stravy, tekutin a všem před operací. Tyto přípravky obsahují bílkoviny, některé jsou s vlákninou a mají velký zdroj energie.

Jako dárek jsme dostali ovocný čaj, lahvičky s přípravky na posílení imunity a kelímek - tekutou výživu pro snadné polykání. Tyto přípravky jsou podávány i v domovech pro seniory po celé republice.

Pondělí 4.12.2017

Členská schůze

Muzeum pro seniory - Vánoční zvyky

Zase jsme se těšili na pondělí. Měli jsme v rámci akce Muzeum pro seniory možnost prohlédnout si výstavu o vánocích - výzdobu a vzpomenout si na zvyky. Odborný výklad nám udělala autorka výstavy paní Málková. Po prohlídce jsme měli připraven teplý čaj, vánoční cukroví od paní Lesákové, sušené fíky, švestky, jablka. Mohli jsme si rozkrojit jablko, rozlousknout ořechy, posílat po vodě skořápkové lodičky se svíčkou a lít vosk do vody. Olovo by bylo nebezpečné, ale i tak jsme se pobavili nad nápady, co jsme si vytvořili. Někdo měl anděla, jiný orla se zobákem, někdo obličej s otevřenou pusou, každý viděl něco jiného.

Odcházeli jsme nejen s milým dárkem (knihami a betlémem na vystřihování), ale i s příjemnou pohodou na začátku adventního času.

Středa  29.11.2017

Přednáška - Cestujeme

Po náročném tanečním vystoupení ve Společenském domě u příležitosti oslav Dne seniorů jsme se přesunuli do klubovny, kde se k nám přidali i ostatní členové i nečlenové. Měli jsme domluvenou přednášku Ing. Jaroslava Vrubla a jeho přítelkyně Aničky Paternové z jejich cesty do Peru. Měli moc hezky udělanou prezentaci, pěkné fotky,  a tak jsme si zase vzpomněli na rok 68, kdy jsme všichni hltali knihy Ericha von Dänikena a jeho vzpomínky na budoucnost a také na úmrtí 14 našich horolezců při náhlém zemětřesení o síle 7,9 Richtera, kdy je zasypala masa ledu a kamení. Stalo se tak 31. května 1970 v Peru, v zóně nejvyšší hory Huascarán.

Středa 22.11.2017

Adventní věnce

Blíží se svátky vánoční a k tomu jistě patří advent. Ten začíná až příští týden, ale kdo je připraven, není překvapen. Navíc máme ještě jiné akce a povinnosti, takže bylo nutné udělat věnec trošku s předstihem. Bylo nás dost na tvoření, někteří přišli pouze zkontrolovat, ale nálada byla dobrá.

Středa 15.11.2017

Zdobení perníčků

Každá máme nějakého koníčka a tak jsme požádali paní Martu Hadámkovou, aby nám předvedla svého. Našla zalíbení v pečení a malování perníčků. Tak jsme se na chvilku staly jejími žáky a malovaly. Musím říct, že se večer vydařil a další seniorky přidaly ke svým koníčkům i  malování perníčků.

Perníčky paní Marty Hadámkové

Pondělí 13.11.2017

Hry a sny – Muzeum pro seniory

Je pondělí, napadl první sníh, nefouká, čekáme už v 8,45 hod. před zámkem. Dnešní akce Muzeum pro seniory je trochu záhadná. Netušíme, co nás čeká.
Ve velké výstavní síni byla 7.11.2017 otevřena výstava Hry a sny – práce na papíře. Jdeme tedy do výstavní síně, kde si v klidu, pokoji a teploučku prohlížíme vystavené exponáty. Po krátkém úvodu paní Lesákové a prohlídce přecházíme do klubovny. Tam nás čeká navíc kafíčko a čaj a připravené papíry, nůžky, lepidla, časopisy, pohlednice. A je to tady! Budeme tvořit.

Některé dámy odmítají, že to neumí, ale… po chvíli se zápalem a vervou berou nůžky, časopisy a lepí a tvoří koláže. Úžasná práce. Je zajímavé pozorovat jejich zaujetí a pak vítězné oči – podařilo se! Navíc každý dostal super dárek – vystřihovánku zámku Bruntál a knihy. Už nám doma zima nebude vadit, budeme stříhat, lepit a pak číst.

V letošním roce nás čekají ještě 2 akce v muzeu. V pondělí 4.12. to budou vánoční zvyky a čeká nás samozřejmě tvořivá dílna a další pondělí 11.12. to bude beseda o kobercích a už si na nás zase paní Jana něco chystá…..

Středa   8.11.2017

Dnes byli Aktivní senioři Bruntálu prohřát svoje kosti ve Velkých Losinách. Protože byl velký zájem z řad seniorů, kteří nejsou našimi členy, budeme tuto akci opakovat i v příštím roce. Objednáme autobus, abychom se všichni dostali. Dnes to bylo osobními auty, kde byla omezena kapacita sedadel.

Pondělí 6.11.2017

Byly jsme na exkurzi ve Slezské tvorbě Opava. Výrobou nás velice odborně provedla mistrová provozu. Vysvětlila postup výroby od skleněné trubice, přes foukání, barvení, malování, balení až k prodeji. Měly jsme veliké štěstí, že na směně byla také jedna ze dvou pracovnic, které umí foukat zvonky a vánoční špice. Neskutečná šikovnost této paní se nedá slovy popsat. Pak nám ještě předvedla, jak se foukají do formy figurky. Podle slov paní mistrové mají těchto různých forem skoro 450 kusů.
Dalším zážitkem bylo stříbření. Pracovnice, která provádí stříbření uvnitř baněk nebo špic, byla při našem příchodu na vrátnici. Pak se šla převléknout a začala zahřívat vodní lázeň. I když byla výroba a foukání zajímavá, voda v lázni se za tu krátkou dobu nahřála jen na 30°C. Ale velice rychle si paní poradila.... Do ruky si vzala 7 baněk, vstříkla do nich minimum stříbra s destilovanou vodou a činidlem a nad vodní lázní polila horkou vodou z varné konvice. Aby tato chemická reakce proběhla, je zapotřebí teplá voda cca 50°C. Velice pohotově si poradila.
Pak jsme přešly do dílny, kde se maluje, barví, dělá sítotisk a další dozdobení. Zrovna byly v práci baňky pro Avon, město Opavu, andělé, medvídci, šaškové. Na závěr jsme dorazily do prodejny a nakupovaly tu skleněnou nádheru.¨
Na kafíčko jsme si zašly do Bredy, něco nakoupily v obchodech a po krátké procházce městem v restauraci U bílého koníčka  dobře poobědvaly.

Středa   1.11.2017

Přednáška  rok 1938 a Sudety –  přednášející PhDr. Alois Matuška

Středa 18.10.2017

V současné době nenavštěvujeme v pondělí klubovnu, protože je krásný podzim. Procházku jsme tentokrát využili pro sbírání barevného listí, šípků, kaštanů, šišek, květin a dalších přírodnin na plánované středeční podzimní tvoření. Sami vidíte, že se nám tvoření vydařilo a všichni byli spokojeni.

V listopadu nás čeká zdobení perníčků,výroba adventního věnce a pak už mohou přijít vánoce.

Mezinárodní den seniorů

Je neděle 1.10.2017 a skupina 4 zástupců spolku Aktivní senioři Bruntálu se chystá na oslavy Mezinárodního dne seniorů, který pořádá Krajská rada seniorů Moravskoslezského kraje. Odjíždíme v 7,10 hod. z autobusového nádraží Bruntál se seniory z Rýmařova, dále jedeme do Jindřichova, Krnova a Opavy, kde přistupují další senioři. Jako první vcházíme na prohlídku zámku v Hradci nad Moravicí. Zrovna od dnešního dne mění prohlídkové trasy, takže máme část malého a velkého okruhu v jednom balíčku. Bude poledne a přesouváme se do Zámecké restaurace v Litultovicích a pak jen popojedeme do místa konání oslav - do obce Hlavnice.

Krásný sál, připravené občerstvení - upečené koláče, zákusky, chlebíčky, jednohubky a k pití káva, čaj, víno, pivo. Po přivítání všech oslavenců předsedou KRS panem Pavlem Glucem začíná program. Děti 3. třídy ZŠ Hlavnice, country skupina seniorů z Petřkovic a začíná vyhodnocení kolektivů seniorů. Krákorky Vrchy - klub s uměleckým zaměřením, Sousedé 55 Píšť, Klub seniorů Šenov u Nového Jičína - aktivní kluby. V kategorii vysoce aktivních organizací je Klub seniorů Velká Polom, Klub seniorů Háj ve Slezsku a POZOR..... Aktivní senioři Bruntálu, z.s. Mezi dlouhodobě aktivní patří ZO spolku železničářů Ostrava, Klub důchodců Střítež, dále Poruba a Třinec.

Na řadu přichází ocenění měst, obcí a regionů vstřícných k seniorům. K oceněným patří Horní Suchá, Třinec, Vrchy, Šenov u Nového Jičína, Moravská Ostrava a Přívoz a region Stonávka. Čestné uznání získává pořádající obec Hlavnice. Nejaktivnější proseniorskou organizací je Senior klub Bohumín.

Pokračuje program vystoupením zpěvaček z kroužku Krákorky Vrchy a místních seniorů. Skupina Pajšl nám předvádí známou scénku Důchodci na poště a Čuprholky a čuprkluci svým vystoupením Broučci získali všechny na svou stranu.

Zpáteční cesta ubíhá rychleji, máme certifikát v tašce, dárek - překvapení pro členy spolku a roční předplatné časopisu Senior Tip. Podařilo se nám navázat kontakty s jinými spolky a už bychom mohli vystupovat ve Fulneku, Bohumíně,....

Máme se na co těšit!

Výlet do Velké Kotliny 27.9.2017

Ráno bylo v Bruntále mlíko, ale desátá rozhodla. Vyjeli jsme Na Hvězdu, pak na Ovčárnu a po kafíčku s dortíkem jsme se po modré vydali do kopců na Vysokou holi kolem Velké kotliny. My z Bruntálu ji známe zasněženou až do května, nyní byla krásná v barvách podzimu.Zpátky jsme si stopli autobus mimo zastávku a náš výlet jsme zakončili v restauraci malým občerstvením.

Co píší noviny

Článek o garden party je v novinách Náš domov č. 12 ze dne 23.srpna 2017

Z Balatonu do Mexika?

Ano, je to možné a dokonce i na kolech. Aktivní senioři Bruntálu na svých cestách po zahrádkách to zvládnou. Dvakrát – pro velký úspěch s deštěm – jsme se sešli v zahrádkářské kolonii u bruntálského Balatonu. Další cyklovýlet měl trasu do Razové s občerstvovací zastávkou v Mexiku, v kolonii zahrádek Mezina. Poslední akcí v této gardentour bylo posezení Na Vyhlídce.

Nechyběla dobrá nálada, opékání na klasickém ohni, na grilu i v malém krbu. Některé seniorky si zapůjčily v MIC Bruntál za velice slušný poplatek elektrokola, aby zvládly náročná stoupání v okolí.

Veletrh sociálních služeb

Ve čtvrtek 14.9.2017 se konal další Veletrh sociálních služeb. Náš spolek prezentoval svou činnost bohatou fotodokumentací z akcí (Praděd, retro tábor, tvoření v klubu, Jedeme v tom, garden párty a další) a také výrobky, které jsme si vyrobili na zámku při akci Muzeum pro seniory. Také jsme vystoupily jako 7 statečných se svými naučenými tanečky - Waka waka a Makarena. Naše vystoupení se líbilo a diváci v sále nám tleskali i během vystoupení. Někteří i tancovali.

Chorvatsko 1.9. - 10.9.2017

Vydali jsme se na zahraniční pobyt do kempu Dole v Živogošči. Vyjeli jsme v pátek 1.9. v odpoledních hodinách autobusem do Olomouce a odtud pokračovali přes Brno až na místo, kde jsme v 7,30 hodin ukončili noční cestování. Ubytováni jsme byli ve 2 mobilních domech - 2 pokoje, obýváček s kuchyňkou, sociální zařízení a důležité - zastřešené posezení venku. Na pláž to bylo jen pár kroků a po schodech dolů. Počasí nám celkem přálo, ke konci ale pršelo, hřímalo a byly blesky - hlavně v noci. Zakoupili jsme si výlet do Bosny a Hercegoviny, konkrétně do Mostaru a další místa. Cesta vedla do Počitelu, pak jsme prošli Mostar a poobědvali, v Čitluku jsme byli na hospodářské usedlosti na víno, prohlédli si Etno selo Medugorje, za 3 eura jsme si prohlédli vodopády Kravica, za další eura si dali kávu a pivo a poslední zastávka byla u Bačických jezer. Několikrát po dobu pobytu jsme byly v Blatě, někdy opravdu i v blátě (hlavně po dešti) a zážitek máme i z cesty pro víno. Tato strmá cesta po kamení vedla k několika domům a tam jsme si šli koupit víno. Našli jsme hospůdku, kde se víno také prodávalo. Všude svítily jen svíčky. Cesta dolů už nebyla tak příjemná a do kempu jsme dorazili za úplné tmy. Někde totiž spadlo vedení elektřiny a my byli opravdu ve tmě. Až jsme našli baterky a mohli si na plynovém sporáku udělat kafíčko, světlo bylo.

Na cestu domů jsme vyrazili v sobotu v 19,40 hodin a ještě "posbírali" další klienty v Makarské. Cesta ubíhala celkem bez problému a s přestupy v Brně a Olomouci jsme konečně byli ve 13,20 hod. v Bruntále.

24.8.2017

Naše prázdninové putování po zahrádkách členů jsme ukončili u Konvalinků. Opékalo se na ohni a v "lokomotivě". Alenka měla napečeno, nachystáno a špízy byly úžasné. Mňam!!! Správně jsme vše zapili a pak spokojeně odjeli do Bruntálu.

10.8.2017

Garden párty č. 4 bylo u Hanky přímo Na Výsluní. Bylo nás sice méně, ale i tak jsme se pobavili. Zpáteční cesta domů byla hooodně rychlá. Lilo jako z konve. Irenka s Natálkou jely na kole, ostatní vzala Jarka do auta, ale i tak jsme byli mokří.

9.8.2017

Další garden párty se konala tentokrát v Mexiku (je to zahrádkářská kolonie) a většina přijela na kolech! Smekám klobouk, v tom velkém vedru... a všichni byli v pohodě.

4.8.2017

Je krásné léto. První garden párty u Irenky u Balatonu bylo samozřejmě za deště a zapomněli jsme fotit. Muselo být tedy opakování. Další párty jsou naplánovaná a fotky přidáme.

2.7.2017

Aktivní senioři na retro táboře. Tak jak jsme to zažívali dříve. Rozcvička, nástup, snídaně, dopolední program, oběd, polední klid, odpolední program, večeře, večerní program. Bylo krásné počasí, nasmáli se až, až,tím si prodloužili život a prožili neuvěřitelné chvíle. Na závěr jsme si zajeli na zámek Raduň.

22.6.2017

Znáte stromy v zámeckém parku? My také ne. Abychom se poučili, tak jsme si udělali naučné dopoledne doplněné úkoly, které nám na zámku připravili.